Przedsiębiorstwo, chcąc pozyskać odpowiednich kandydatów, musi dobrze znać warunki ogólne rynku pracy i specyficzne własnej branży, różnice między regionami, przedsiębiorstwami, stanowiskami itd. Dysponując tymi informacjami można zdecydować się na jedną z trzech strategii przyciągania kandydatów na pracowników:
– strategię lidera placowego – propagować fakt bycia w czołówce firm najlepiej płacących w branży, w regionie, w kraju
– strategię rzetelnego środka – podkreślać nadążanie za średnią płacą (w branży, regionie, kraju), akcentować gwarancje utrzymania jej realnej siły nabywczej i bezpieczeństwo zatrudnienia
– strategię ogona płacowego – nie eksponować zbytnio wysokości płac, przesuwać akcenty z „szarej współczesności” na „świetlaną” przyszłość, podkreślać znaczenie innych form wynagrodzenia, wskazywać na społeczną użyteczność organizacji, by przyciągnąć ludzi zaangażowanych w jakąś sprawę (np. ochronę środowiska) itd.
Najważniejsze jest świadome i fachowe prowadzenie kampanii reklamowej skierowanej do określonego segmentu rynku pracy: jeśli nie możemy zapewnić wysokiej płacy – nie apelujmy do ludzi młodych, ambitnych, pragnących zrobić karierę, a odwołujmy się do osób poszukujących innych niż pieniądze wartości, rozwińmy w firmie odpowiednią dla nich formę wynagrodzenia.
Leave a reply