Kształcenie i rozwój to elementy systemu personalnego mające na celu uzupełnianie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności i kompetencji niezbędnych do prawidłowego wykonywania zadań na obecnym i (lub) przyszłym stanowisku pracy. Sprzyjają również poszerzaniu horyzontów poznawczych pracowników, rozwijaniu innowacyjności, przedsiębiorczości itd.
Podstawą kształcenia i rozwoju pracowników są najczęściej kursy organizowane własnymi siłami organizacji lub przez instytucje zewnętrzne: szkoły średnie i wyższe, ośrodki kształcenia i doskonalenia kadr, towarzystwa naukowe (jak np. PTE, TNOiK), firmy konsultingowe itd. Kształcenie i rozwój pracowników jest procesem, na który składają się:
– 1) ustalenie zapotrzebowania na kształcenie i rozwój,
– 2) wdrożenie planu kształcenia i rozwoju,
– 3) ocena.
– Zapotrzebowanie na kształcenie i rozwój ustalane jest na trzech poziomach:
– a) uczestnika organizacji,
– b) stanowiska pracy,
– c) organizacji jako całości.
Źródłami danych dotyczących potrzeb edukacyjnych są przede wszystkim:
Informacje uzyskane te trakcie oceny pracowników. Czy pracownik dobrze wywiązuje się ze swoich zadań? Jeśli efekty są zbyt małe, to co jest tego przyczyną: zbyt niska motywacja, osobiste problemy, niedostateczna wiedza i umiejętności, uwarunkowania zewnętrzne czy coś innego? W jakim kierunku uczestnik organizacji pragnie się rozwijać? Czy przewidujemy jego awans lub przesunięcie na inne stanowisko, a jeśli tak, jakie są dodatkowe wymagania dotyczące jego kompetencji ogólnych i fachowych? Są to pytania, na które odpowiedź daje właśnie dobrze przeprowadzona ocena.
Leave a reply