Jakości poświęcono wiele mniej lub bardziej teoretycznych prac. Szczególnie bogata jest literatura dotycząca statystycznych metod badania niezawodności i kontroli jakości wyrobów. Biorąc pod uwagę charakter tego podręcznika, rezygnujemy z omawiania tych kwestii i odsyłamy czytelnika do innych źródeł. Przedstawiamy natomiast następujące przykłady systemów „zorientowanych na jakość”: koncepcję kół jakości, opracowaną i stosowaną w Japonii od pierwszej połowy lat sześćdziesiątych, oraz podejścia dwóch amerykańskich „guru jakości” – W. Edwardsa Deminga oraz Philipa B. Crosby’ego.
Koncepcja kól jakości (KJ) zrodziła się z dążenia do stworzenia szerokiego ruchu samokształcenia pracowniczego w Lej dziedzinie. Choć w założeniu miała spełnić ograniczone zadania, rychło okazało się, że tkwią w niej dużo większe możliwości. Koła jakości stały się odpowiedzią na nowe aspiracje pracownicze, zgłaszane przede wszystkim przez młodych i dobrze wykształconych robotników. Tutaj znaleźli oni możliwość twórczego rozwiązywania problemów technicznych i organizacyjnych, aktywnego udziału w ulepszaniu produkcji.
Koło jakości określa się najczęściej jako małą grupę, utworzoną z operatorów maszyn, którzy dobrowolnie deklarują wypełnienie zadań ic zakresie zarządzania jakością w miejscu pracy. Grupa ta powinna zapewnić:
– współudział pracowników w całości przedsięwzięć podejmowanych w przedsiębiorstwie w zakresie jakości
– rozwój poszczególnych pracowników i łączących ich stosunków społecznych
– opanowanie najwłaściwszych sposobów działania w miejscu pracy i doskonalenie ich
– wykorzystanie statystycznych metod i technik zarządzania jakością.
Leave a reply