Technostruktura tworzona przez pracowników zajmujących się formułowaniem aktualizowaniem i kontrolowaniem przestrzegania obowiązujących w organizacji standardów (m.in. w zakresie planowania, kontroli, polityki personalnej, normowania, organizacji produkcji), np. laboratorium kontrolne w zakładach chemicznych, sekcja norm surowcowych w przedsiębiorstwie przemysłu włókienniczego, główny specjalista do spraw jakości, odpowiedzialny za wdrożenie i efektywne funkcjonowanie systemu zapewnienia jakości wyrobów ISO w przedsiębiorstwie przemysłu spożywczego, dział kadr i szkolenia w urzędzie wojewódzkim, dział systemów informatycznych w banku, dział planowania i analizy budżetu w szpitalu itd.
Personel pomocniczy, czyli pracownicy sztabowi i obsługi, którzy pośrednio wspomagają działania podstawowe, np. radca prawny, sekcja analizy rynku, dział badawczo-rozwojowy, straż zakładowa, stołówka, klub pracowników uniwersytetu, dział wydawniczy w biurze projektowym itp. Żadna z tych jednostek nie wykonuje podstawowych zadań organizacji ani też nie wspomaga ich bezpośrednio, natomiast jej powołanie może w znacznym stopniu usprawnić działanie organizacji przez stworzenie pracownikom lepszych warunków pracy lub zapewnienie tańszej i bardziej dostosowanej do potrzeb obsługi specjalistycznej.
Leave a reply