W najbardziej syntetycznej postaci opracowywany przez P.B. Crosby’ego program podnoszenia jakości obejmuje następujące kroki:
Wytworzenie projakościowej postawy menedżerów i ich zobowiązującego zaangażowania. Wszyscy zarządzający, a szczególnie naczelne kierownictwo przedsiębiorstwa, muszą czuć potrzebę poprawy jakości i koncentrować się na działaniach zapobiegawczych, eliminujących możliwe źródła braków. To ich zaangażowanie musi być widoczne dla pozostałych pracowników. Wyrazem nowego podejścia powinien być dokument formułujący politykę firmy w tej dziedzinie. Wszyscy powinni być świadomi tego, że doskonalenie jakości i wyjście naprzeciw potrzebom klientów jest praktycznym sposobem zwiększania zysku.
Zespól doskonalenia jakości. Konieczne jest utworzenie zespołu, złożonego z kierowników lub upoważnionych reprezentantów komórek organizacyjnych (departamentów), dla nadzorowania procesu poprawy jakości. Jego zadaniem powinno być określanie, przegląd i ocena działań, realizowanych w organizacji i w poszczególnych jej częściach.
Pomiar jakości. Konieczne jest określenie odpowiednich miar jakości służących identyfikacji sfer wymagających poprawy. W księgowości, na przykład, jednym z wskaźników może być procent spóźnionych sprawozdań w dziale projektowania – dokładność rysunków technicznych w zaopatrzeniu
– odmowa dostaw z powodu niekompletnych specyfikacji w produkcji
– straty czasu z powodu awarii maszyn i urządzeń.
Działania korygujące
Ocena kosztów jakości. Dział kontroli powinien oszacować COQ w celu określenia sfer, w których poprawa jakości będzie opłacalna.
Uświadomienie pracownikom znaczenia jakości i działań na rzecz jej poprawy. Wszyscy muszą rozumieć konieczność dotrzymywania norm i znać koszty błędów. Realizacja tego zadania spoczywa na kierownikach, którzy powinni być odpowiednio przeszkoleni.
Działania korygujące. Konieczność ich podjęcia jest najczęściej następstwem sytuacji zidentyfikowanych w fazie 3 i 4. Mogą i powinny być one także wynikiem dyskusji między pracownikami. W niektórych sytuacjach działania te i nowe pomysły wymagają akceptacji kierowników. Niekiedy jednak konieczna jest błyskawiczna akcja bez uzgodnień,
Planowanie wytwarzania bez braków (zero defects platming). Z zespołu doskonalenia jakości powinna zostać wyłoniona grupa odpowiedzialna za przygotowanie i uruchomienie programu zero defeets odpowiedniego dla przedsiębiorstwa i jego kultury.
Trening kierownictwa. Odpowiednio wcześnie kierownicy wszystkich szczebli muszą zostać przeszkoleni, by potrafili wdrożyć własne, odcinkowe programy poprawy jakości.
Leave a reply