– 1, Wzajemne dostosowanie, polegające na bezpośrednich nieformalnych uzgodnieniach między pracownikami podczas pracy, np. dwóch pracowników naukowych uniwersytetu, pracujących w dwóch różnych katedrach, postanawia pracować nad programem nowej specjalizacji dla studentów studiów dziennych czterej konsultanci, przygotowujący różne części programu restrukturyzacji przedsiębiorstwa (projekt strategii, struktury organizacyjnej, systemu rekrutacji i szkolenia oraz systemu wynagradzania) po indywidualnym zebraniu informacji, w toku wielogodzinnych dyskusji uzgadniają proponowane kierunki zmian, dopracowują i dopasowują proponowane warianty zmian kierownik wydziału produkcyjnego, jedząc obiad w stołówce zakładowej przy jednym stoliku z kierownikiem działu kadr, przedstawia mu swoje potrzeby kadrowe, a potem wspólnie uzgadniają nowy zestaw kryteriów rekrutacji na poszczególne stanowiska itp.
Bezpośredni nadzór kierowniczy, kiedy kierownik osobiście przekazuje polecenia i kontroluje na bieżąco pracę podwładnego, np. kierownik warsztatu samochodowego codziennie rozdziela pracę między zatrudnionych mechaników w zależności od jej ilości i priorytetów, śledzi postępy pracy, instruuje, zmienia przydział zadań ordynator oddziału szpitalnego kontroluje pracę podległych sobie lekarzy na codziennych rannych odprawach oraz obchodach, na których lekarze składają raport o stanie poszczególnych pacjentów i osiągniętych wynikach leczenia, a ordynator ocenia je, potwierdza lub zmienia zalecenia, następnie w miarę potrzeby poucza o sposobie prowadzenia terapii, przeprowadzenia zabiegów, kontroluje ich wykonanie itp.
Leave a reply