Na przykładzie „Centroprojektu” ustaliliśmy, czym jest struktura organizacyjna, jakie typy struktur można wyróżnić, na czym polega ocena struktury, jak się ją projektuje i przeprojektowuje.
Istotą struktury organizacyjnej jest odpowiednie spojenie celów i zadań, wynikających ze strategii i technologii procesów wykonawczych, z ludźmi i sposobami oddziaływania na nich w procesach pracy.
Efektywna struktura organizacyjna musi spełniać szereg funkcji i uwzględniać wiele wymogów. Powinna:
– stanowić ramy działań organizacyjnych (wykonawczych i zarządczych),
– regulować działania poszczególnych pracowników i zespołów,
– umożliwić osiągnięcie określonego poziomu realizacji potrzeb pracowników,
– wynikać ze strategii organizacji i być do niej dostosowana,
– uwzględniać specyfikę procesów wykonawczych,
– zapewnić efektywną realizację celów organizacji.
Te funkcje stanowią zarazem zestaw ogólnych kryteriów, jakimi należy się posługiwać przy ocenie istniejącej struktury lub przygotowywanych wariantów przeprojektowania. Wielość funkcji pozwala zdać sobie sprawę z tego, że projektowanie struktur jest zadaniem skomplikowanym.
Leave a reply