Badania przeprowadzone na reprezentatywnej próbce przedsiębiorstw [Fombrun, Laud, 1983] wskazują, że oceny pracowników wpływają najczęściej na:
– 1) ustalanie płacy i premii,
– 2) porady dotyczące pracy skierowane do poszczególnych uczestników,
– 3) awanse,
– 4) zwolnienia,
– 5) identyfikację potencjału pracowników,
– 6) planowanie „dziedziczenia” stanowisk pracy, czyli określanie potencjalnych kandydatów, którzy będą brani pod uwagę po powstaniu wakatów, np. w' wyniku awansu, przeniesienia, emerytury obecnie zajmujących te stanowiska pracowników,
– 7) planowanie indywidualnych karier,
– 8) przesunięcia pracowników na inne stanowiska,
– 9) planowanie personelu,
– 10) rozdział dodatkowych nagród (np. związanych ze szczególnie wysokim poziomem zysku),
– 11) opracowywanie i ocenę programów kształcenia,
– 12) komunikację wewnętrzną,
– 13) opracowanie kryteriów selekcji,
– 14) kontrolę kosztów i wydatków. Czynniki te wymieniamy w kolejności „popularności” – częstości dostrzegania ich przez badanych.
Najczęściej oceny pracowników wpływają na decyzje dotyczące wynagrodzeń, na formułowanie wskazówek pod adresem poszczególnych pracowników oraz obsadę stanowisk (awanse, zwolnienia). Zdecydowana większość (64%-91 %) przedsiębiorstw posiadających system ocen swoich uczestników wiąże z ocenami takie właśnie bezpośrednie konsekwencje. System ocen może jednak być wykorzystywany bardziej wszechstronnie, o czym świadczą pozostałe czynniki.
Leave a reply